Mar 16, 2014

Muhasabah DIRI

Sebelum aku gi lebih jauh ambik masa 2 minit berdoa untuk MH370, semoga Allah SWT permudahkan segala urusan mereka. Aku tak mahu cakap lebih hal ini, kita serahkan kepada meraka yang pakar. Nak bercerita lebih pun bukan kepakaran aku, nak share perkara-perkara yang tak shahih jadi fitnah pulak. Apa yang kita mampu hanya berdoa, INSYAALLAH ada jalannya...

Hurmm OK lah..entry sebelum ini aku banyak meroyan dan bersedih-sedih. Apa bole buat perkara dah berlaku dan sudah berlalu...Nak salahkan sape lagi??? Aku yang pilih jalan ini, Aku yang pilih untuk bersama dia untuk sekian lama. Aku yang pilih dan yakin dengan CINTA dia. Faktor Keadaan atau belum rezeki kami lagi yang membuatkan kami terhalang untuk bersatu . UJIAN ini dari Allah untuk menguji sejauh mana kami dapat menahan sabar dan menerima segala kekurangan yang ada pada pasangan masing-masing. ATAU mungkn juga kami memang tiada jodoh (-_-). Hanya Allah SWT yang maha mengetahui..

OK STOP!!!! jangan lagi nak meroyan, apa kata kita cuba ubah cara hidup dan muhasabah DIRI. Kadang-kadang kita lupa apa yang berlaku adalah ketentuan dari Allah. Yang mana Allah mahu kita menjadi lebih baik dan mahu memberi kita pelajaran. Terus terang aku kata, disebabkan kesedihan ini dan ujian ini lah aku mula mengoogle search doa dan cara untuk menenangkan hati dan cuba untuk lebih redho dengan takdir Allah.

Bukan kita saja yang ada masalah dalam hidup ni, ramai lagi yang bermasalah yang mungkin lagi teruk TAPI percaya lah setiap masalah ada jalannya.

So aku nak berkongsi cara atau petua yang mana kita semua boleh belajar kerana KEHIDUPAN ADALAH PELAJARAN KEPADA KITA SEMUA. Nak kahwin pun wajib pergi kursus kawen 2 hari, apa lagi kehidupan ini yang kita tak tahu berapa lama akan hidup . Jadi berapa hari kursus yang korang rase kita kena hadiri untuk kehidupan yang semakin mencabar ni? Haaaaaaaa kalau ikutkan setiap hari la kita kena belajar untuk kehidupan yang bertahun-tahun.

Aiiiiiihhhhh membebel lagi aku...OK2 terus kepada topik, ni bukan sahaja untuk pasangan yang dah kawen tapi untuk kita-kita yang single pun lagi molek utk diamalkan walaupun tajuk Petua Untuk Rumahtangga Sentiasa Aman.

Petua Untuk Rumahtangga Sentiasa AmanOrang tua-tua berpesan kepada kaum wanita agar sentiasa hidupkan suasana iman dan amal di dalam rumahtangga. Apabila ada suasana agama dalam kehidupan, maka hidayat dan nusrah (pertolongan) dari Allah s.w.t. rumahtangga akan dirahmati Allah, keberkatan dalam kehidupan kita dan ketenangan jiwa.Amalannya ialah:-

1. Solat di awal waktu.

2. Istiqamah membaca Al-Quran dan berzikir. Al-Quran hendaklah khatam 2 kali setahun. Jadi lapangkan tiap-tiap hari untuk membacanya. Di samping itu hendaklah kita mengingati Allah dalam apa keadaan kita sekalipun dan di mana kita berada. Dengan melihat setiap ciptaan Allah, kita dapat mengingati Allah s.w.t.
Dianjurkan supaya dapat kita melapangkan waktu pagi (lepas subuh) dan petang hari (lepas Asar) untuk mewiridkan kalimah-kalimah tasbih, tahmid, tahlil dan takbir, iaitu "Subhanallah Walhamdulillah Wala ilaha illallah Wallahu Akbar".
Jika mampu atau berkesempatan, boleh di sambung "Wa lah hawlawalaquwataillabillahi 'aliyil'azim" 100 kali. Selawat ke atas Nabi 100 kali dan beristighfar 100 kali.

3. Selain daripada itu, amalkanlah doa-doa masnun, yakni doa yang diucapkan ketika melakukan sesuatu perbuatan seperti masa hendak makan, tidur,masuk dan keluar tandas dan sebagainya.

4. Mendidik anak secara agama dan sunnah.

5. Hidup sederhana walaupun kaya dengan wang dan harta.


Selamat Beramal :)

No comments:

Post a Comment