Jul 4, 2009

Hikmah Dan Faedah Adanya Penyakit


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya besarnya pahala itu setimpal dengan kekuatan ujian. Sesungguhnya Allah, sekiranya Dia cinta kepada sesuatu kaum Dia akan menguji mereka. Sesiapa yang redha akan mendapat keredhaan dan sesiapa yang marah akan mendapat kemurkaan.”H.R al-Tirmidhi – Hukumnya Sahih (Sahih al-Jami’No. 992)

Ibn Qayyim rahimahullah berkata:

“Sekiranya kita boleh menggali hikmah Allah yang terkandung dalam ciptaan dan urusanNya, maka tidak kurang dari seribu hikmah. Namun akal kita sangat terbatas, pengetahuan kita terlalu sedikit dan ilmu semua makhluk akan sia-sia jika dibandingkan dengan ilmu Allah, sebagaimana sinar lampu yang sia-sia di bawah sinar matahari….”

HIKMAH PERTAMA: Menghapuskan dosa dan kesalahan

(1) Allah s.w.t berfirman:

Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).
(As-Syuraa: 30)

(2)Rasulullah s.a.w bersabda:
Tidaklah seorang muslim ditimpa musibah satu penyakit atau yang sejenis dengannya, melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya, seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.”
(HR al-Bukhari No 5539 dan Muslim No. 6511)

(3)Rasulullah s.a.w bersabda:
“Tidaklah seorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahaan, kesedihan, gangguan dan kegelisahan sehinggalah duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebahagian dari dosa-dosanya”
(HR al-Bukhari No 5514)


HIKMAH KEDUA: Ditulis pelbagai kebaikan dan ditinggikan darjat.
(1)Rasulullah s.a.w bersabda:

Tidaklah seorang mukmin tertusuk duri atau lebih dari itu melainkan ditetapkan baginya dengan sebab itu satu darjat dan dihapuskan pula satu kesalahan darinya”
(HR Muslim, No 6513)
HIKMAH KETIGA: Jalan menuju syurga
(1)Rasulullah s.a.w bersabda:

Syurga itu dikelilingi dengan hal-hal yang tidak disukai dan neraka itu dikelilingi dengan perkara-perkara syahwat.
(HR Muslim, No 7079).


HIKMAH KEEMPAT: Terselamat dari api neraka
(1) Rasulullah s.a.w bersabda:

Janganlah kamu mencaci maki penyakit demam, kerana sesungguhnya dengan penyakit itu Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran (karat) besi.
(H.R Muslim)


HIKMAH KELIMA: Mengembalikan hamba kepada Allah dan mengingati kelalaiannya.
(1) Allah s.w.t berfirman:

Dan Sesungguhnya kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat yang sebelum kamu, Kemudian kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri.
(Al-An’am:42)

HIKMAH KEENAM: Mengingati nikmat Allah yang lalu dan yang ada.
(1) Allah s.w.t berfirman:

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".
(Ibrahim: 7)

HIKMAH KETUJUH: Mengingati saudara-saudara kita yang sakit.
HIKMAH KELAPAN: Mensucikan hati dari pelbagai macam penyakit.

HIKMAH KESEMBILAN: Agar orang yang diuji beristighfar.
(1) Rasulullah s.a.w bersabda:

Tidaklah seorang hamba melakukan satu dosa, lalu dia memperbaiki wudhu’nya kemudian berdiri lalu salat dua rakaat, kemudian meminta ampunan Allah, melainkan Allah mengampuninya.
(Hadith Riwayat Ahmad. Dihukum Sahih dalam kitab sahih al-Targhib wa al-Tarhib No.1621)

Kemudian baginda s.a.w membacakan ayat ini:
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji1 atau menganiaya diri sendiri 2, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosadosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka Mengetahui.
(Al-Quran, Ali Imran: 135)


HIKMAH KESEPULUH: Penyakit dan Musibah adalah nikmat dan anugerah.
“…salah seorang daripada mereka benar-benar merasa gembira mendapat ujian, sebagaimana salah seorang daripada kalian merasa gembira mendapat kelapangan (kesenangan).
(Hadith Riwayat Ibn Majah – dihukum Sahih dalam kitab Sahih Ibn Majah No. 4014).

**DITUJUKAN KHAS KPD SESEORG,SEMOGA CPT SEMBUH DAN JGN PUTUS ASA..

No comments:

Post a Comment